Изграждане на стабилна организационна култура

Image courtesy of Toa55 at FreeDigitalPhotos.net
(Фестивала на фенерите в Тайланд)
Всъщност какво е култура?
Културата е в основата на всяка нация като формира различни разбирания, интереси, начини на поведение, вярвания, религии и обичай. И все пак не може никой да не е чувал коя е родината на ориза, пастата, макароните, сушито, фламенгото, карпачото, текилата и други; именно това популяризиране характеризира силната култура. Така например в Тайланд, всяка година се палят хиляди фенери за късмет по различни поводи като местните вярвали че фенерите са символ на техните проблеми и с пускането на фенера в небето те ги прогонвали…
Начинът по които сме отгледани и вярванията които сме наследили формират нашите убеждения, поведения и нагласи за заобикалящата ни действителност. Културата в организацията определя поведението, отношението и взаимоотношенията между членовете като това характеризира стандарти, норми, вярвания, убеждения, мото, лого, визия, мисия и целите на компанията. Внедряването на всички тези стандарти ще помогнат на фирмата да се създаде благоприятни условия на работа чрез:
Осигуряване на креативна работна среда за развитието на нови идеи
Удовлетвореност от работата чрез споделяне на общите ценности
Замесване на екипа в целите на компанията
Сплотяване на колектива чрез съвместна работа
Подобряване на уменията чрез опознаване индивидуалните цели на екипа
Динамична работна среда

Това не е лесно за постигане особено ако работодателите на малки и средни предприятия трябва да се справят с толкова много ангажименти всеки ден. Промяната изисква идентифициране на трите области където културата се проявява най-силно:
1 Начина на поведение и взаимоотношенията между членовете
2 Вярванията и убежденията
3 Формираните ценности

Културата може да промени облика на компания чрез внедряване на тези три основни политики които са движещата сила на организацията. Мотото на Джон Луйс е „Никога съзнателното подценени“ като компанията поставя служителите в сърцето на организацията за постигане на индивидуалните и кооперативни цели. Служителите са съдружниците на компанията.

Как да подобрим взаимоотношенията в организацията?

Важно е да попитаме: „какво са взаимоотношения?“, “ как се изграждат?“ и „каква е причината за тяхната проява или липса?“ Това включва всички писани и неписани правила за начин на поведение и взаимоотношение и за това понякога намираме трудност да определим: какво се случва с компанията и къде е изворът на проблема тъй като не можем да видим междуличностните взаимоотношения. Най-честите причини за възникването на тези проблеми се дължат на неразбирателство между членовете от разминаване на интересите, възгледите и нагласите. Подобряването на работната среда ще помогне за изграждане на удовлетвореност от работата чрез доверие, лоялност, инициатива, самоусъвършенстване и отговорност.

Тази промяна не може да бъде осъществена, без да бъдат замесени служителите в дейностите на компанията чрез споделяне на целите, взаимното анализиране и решаване на проблемите като това ще засили съвместната работа и приобщи служителите да работят заедно за постигането на общите цели което от своя страна ще помогне за се постигат ефективни резултати. Всяка една компания трябва добре да познава нуждите на своите служители това ще изгради лоялност, доверие, удовлетворение от работата и желания за индивидуално развитие като работодателите ще могат да насърчават и окуражават служителите които искат да се развиват в организацията.

Изграждане на тим изисква инвестиране на време, емоционална интелигентност и правилно избиране на членовете. Създаването на тим може да бъде трудно за работодателите поради индивидуалните различия но веднъж изграден той ще се осигури динамиката от която се нуждае компанията което ще стабилизира работната среда и увеличи продуктивността чрез лоялността на служителите към фирмата това ще помогне за неутрализиране на външните фактори.
Създаването на допълнителни самостоятелни дейности помагат за сплотяването на колектива като на пример боулинг, парк игри, парашутизъм, кънки, театър или комедийно шоу. Всяка една дейност изгражда междуличностнни взаимоотношения от общият интерес и в същото време компанията поставя служителите на равно ниво което стопява леда между членовете.

Как технологиите могат да повлияят на служителите
Всеки ден от нашият живот навлизат все повече нови технологии които да улеснят работната среда но новата промяна изисква време за приобщаването на служителите. Но колкото и да се улеснява работата, новите промените винаги се възприемат негативно от служителите но ако погледнем от друга страна старите технологии могат да създават проблеми и излишно напрежение с което да се забави работният процес. За да се избегне това, служителите трябва да са наясно с промените и тяхното предназначение това ще подобри взаимоотношенията и предотврати отхвърлянето което може да създаде недоверие, несигурност, неразбирателство и неблагоприятни последствия за компанията.

Подобряване на общуването в организацията
Независимо вида на общуване най-важното е „как е представена информацията“ и „как е възприета“. Много често съществуват проблеми от неправилното интерпретиране и следователно неразбирането което създава конфликти в организацията. Членовете в екипа трябва да имат добри комуникационни умения. Представете си само компания в която има служители от различни националности и хората не могат да общуват правилно поради липсата на езикови умения. Какво ще се получи?
Подобряването на общуването между членовете може да става по много начини в зависимост от вида съобщение ако има наличие на неразбирателство би било добре да се разгледат различните гледни точки за изясняване на ситуацията.

Как да променим убежденията и вярванията си?

Научно изследвано е че положителните нагласи въздействат върху поведението на служителите.
В началото на моята кариера започнах в компания със силно изразена култура с много стандарти, вярвания и убеждения които изграждаха тази успешна организация. Но стартирането ми не беше от най-лесните неща за което съм благодарна че имах прекрасни колеги които ме подкрепяха в този труден момент. Промяната на моите нагласи и убеждения промени начина ми на работа. Това което ме насърчаваше да успея беше удоволствието и любовта от работа в този момент аз намерих ключа на успеха и колкото и да е трудно в началото, винаги идват дни в които вашите усилия се превръщат в успехи. Вярванията и убежденията на човек се променят от заобикалящата го действителност. Вярванията и убежденията ще се подобрят тогава когато служителите са наясно с целите и изискванията на компанията и тяхната роля в организацията.

Как ценностите на компанията влияят за избора на служителите?

Индивидуално всеки притежава свой възприятия и самосъзнание за това какво е добро или лошо което формира неговите желания и действия за постигането на цели спрямо неговите изисквания.
Същност всяка една организация има изисквания спрямо нейните ценностите които влияят за избора на служител така например индивидуални качества който един служител трябва да притежава са инициативност, отдаденост на работата, трудолюбивост, честност, доверие, дисциплина, подкрепа, работа в екип, гъвкавост, квалификационни умения които да формират и обединяват екипа.
За това е важно една организация да подберете служител който да отговаря на ценностите на компанията ако тези ценности не съответстват с организационните тогава даденият индивид няма да подхожда на средата и това може да създаде проблем в компанията с другите членове.
Анализирането на тези ценности и нужди ще помогне на компанията да мотивира членовете на екипа ако разгледаме теорията на Маслоу за човешките нужди може да си отговорим на въпроса какви ценности трябва да притежава една компания така че да задоволи нуждите на служители. Всички тези ценности включват практики и процедури които компанията предлага за да осигури желаната среда на работа.
Всяка една организация има своя култура независимо дали тя е внедрена по естествен начин или несъзнателно, тъй като това е духът на компанията „начинът по които се правят нещата“ като помага за ефикасното изпълнение на стратегическите и операционни цели.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s